Mali manipulanci

manipulanci-mini

Zdarza mi się z czystej nudy przeglądać Demotywatory. Wprawdzie główna idea strony padła już wiele lat temu, a de/motivational posters w języku polskim zostały zastąpione galeriami śmiesznych gifów, ładnych zdjęć i kompilacjami dowcipów starszych niż internet, ale mimo tego zdarza się, że coś jeszcze trzyma się tematyki strony. I na taki obrazek dzisiaj trafiłam.

demot

W pierwszej chwili zaśmiałam się w duchu, bo przypomniały mi się czasy, w których to ja malowałam laurki i sadziłam takie ortograficzne byki, że do dzisiaj zastanawiam się, jak ja w ogóle wpadłam na to, że dany wyraz można zapisać w tak dziwaczny sposób. Później jednak w oczy rzuciło mi się tajemnicze 21:02 na dole laurki. I trochę się wkurzyłam.

21:02 nie wygląda na datę, a na godzinę. Dziecko, które ma te, powiedzmy, 5-6 lat, o 21 powinno być wykąpane – paciorek, siusiu i spać. Tymczasem dzieciak zajmuje się rysowaniem laurek, i to jeszcze w jakim celu… Doszłam do wniosku, że gówniarz jest sprytny. 

Z jednej strony ładnie prosi o to, na czym mu zależy, ba, nawet laurkę namalował, no postarał się chłopak. Z drugiej widać, że oczekuje, że dostanie to, czego sobie zażyczył. “Mogę? Dałem Ci laurkę, więc mi pozwól”. Ale zostawmy przykład tego konkretnego dziecka.

Pomysł rządu dotyczący bezstresowego wychowania jest moim zdaniem tak bardzo nietrafiony, że bardziej nieudane jest chyba tylko sianie ideologii multi-kulti. Na moje szczęście miałam okazję być jeszcze wychowywana, że tak to ujmę, stresowo. Żarłam truskawki prosto z krzaczka, zostawałam sama w domu na tą godzinę, w czasie której babcia już wyszła do pracy, a mama jeszcze z niej nie przyszła mimo tego, że byłam mała, umiałam obsłużyć magnetowid i włączyć sobie Krecika na kasecie, a nawet dostawałam po dupie, jak coś konkretnie przeskrobałam. I wcale nie uważam, żeby moje dzieciństwo było nieszczęśliwe z powodu tego, że nikt się nade mną nie rozczulał 24h na dobę, że kasetę do magnetowidu musiałam włożyć sobie sama, truskawki były niezgodne z normami unijnymi i nieumyte, a tyłek momentami bolał. Tymczasem mija, powiedzmy, 15 lat odkąd już w miarę przyzwoicie zaczęłam pamiętać, co się dookoła mnie dzieje. I co widzę:

Dziewięciolatka, który nie umie zawiązać butów ani założyć skarpetek, nie potrafi umyć zębów, a jednocześnie siedzi i przy komputerze, i przy telewizorze, i z tabletem, i jeszcze z klockami.

Ośmiolatkę, która doskonale radzi sobie z wyszukaniem Minecrafta na Youtube, ale ma problem z dodaniem dwóch do siedmiu.

Mamusię, która pokazuje dzieciakowi, dokąd uciekł kotek, którego gówniarz właśnie opluł, obsypał piachem i kopnął, żeby mógł się dalej ze zwierzaczkiem pobawić.

Dziewczynki po 15 lat, które zastawiają stojak dla rowerów, a na prośbę o przesunięcie się odpowiadają jakże grzecznym “bo co” i posyłają uśmiech numer pięć, po którym masz tylko ochotę strzelić i patrzeć, czy równo puchnie.

Tatusia, który otwiera dzieciom drzwi do piwnic, żeby się pobawiły – chociaż doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że gnojki tam palą papierosy, dewastują otoczenie i bawią się zapałkami.

I przede wszystkim dzieciaki, które czegoś chcą, zapłaczą i to dostają, bo inaczej ich dzieciństwo będzie nieszczęśliwe.

W zasadzie miałam na końcu jakoś to wszystko ładnie podsumować, ale zabrakło mi słów. Zastanawiam się tylko, po co rząd mieszał się w coś, co od tylu lat działało dobrze i zdawało egzamin… Na zakończenie mogę ewentualnie dodać, że jeśli przytrafi mi się dziecko (co jest bardzo wątpliwe, bo rozmnażać się nie planuję), to w wieku dwóch lat będzie sprawdzało, czy trawa nadaje się do jedzenia, a nie, jak działa wyszukiwarka na tablecie.

One thought on “Mali manipulanci

  1. mefistowy September 1, 2016 / 12:44 pm

    Ja widziałem siedmiolatka w wózku… Straciłem po tym wiarę w młode pokolenie.

    Like

Leave a Reply

